EKSPERCKIE CENTRUM SZKOLENIA CYBERBEZPIECZEŃSTWA


czcionka mniejsza czcionka normalna czcionka większa
Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz

 

ACPC ASzWoj 

 Dr hab. nauk prawnych (doktorat UW i habilitacja UJ), radca prawny, profesor uczelni i kierownik Katedry Prawa Cyberbezpieczeństwa i Nowych Technologii w Instytucie Prawa w Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie, dyrektor Akademickiego Centrum Polityki Cyberbezpieczeństwa, członek Rady ds. Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS. W latach 1996-2010 pracowała jako prawnik m.in. w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, Telewizji Polsat S.A. oraz w TVP S.A. W latach 2011-2018 wicedyrektor Narodowego Instytutu Audiowizualnego, instytucji zajmującej się digitalizacją i upowszechnianiem dziedzictwa audiowizualnego (centrum kompetencji w obszarze cyfryzacji). 

Jako naukowiec prowadzi prace badawcze dotyczące regulacji prawnych w obszarze mediów, cyberbezpieczeństwa, zagrożeń bezpieczeństwa informacyjnego, ochrony własności intelektualnej, procesów cyfryzacji i wpływu nowych technologii na rozwój państwa i sytuację prawną jednostki. W swoich działaniach zawodowych łączy doświadczenie praktyczne z teorią. Autorka programu specjalizacji administracja elektroniczna oraz współautorka programu kierunku bezpieczeństwo informacyjne oraz studiów podyplomowych prawo cyberprzestrzeni. Współautorstwo programu na kierunku Administracja – specjalizacja „administracja elektroniczna” oraz programu studiów na kierunku „Bezpieczeństwo informacyjne”, kierownik projektu w ramach grantu naukowo-badawczego MON „System cyberbezpieczeństwa RP – regulacje prawne” kierownik projektu Laboratorium Bezpieczeństwa Informacji Grant  MNiSW 2016. Autorka monografii i licznych artykułów, redaktor naczelny pisma wydawanego przez ASzWoj -  Cybersecurity & Law. Członek Rady Naukowej Wojskowego Przeglądu Prawniczego, Członek Polskiego Towarzystwa Naukowego Prawa Prasowego.

Autorska licznych publikacji z zakresu prawa mediów i nowych technologii (ok. 60 pozycji), prelekcje na licznych konferencjach poświęconych zagrożeniom związanym z mediami. Prace badawcze nad zagrożeniami bezpieczeństwa związanymi z rozwojem mediów elektronicznych, łączące aspekty teoretyczne z zagadnieniami natury praktycznej. Liczne prace poświęcone zagadnieniom re use – ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego. Liczne ekspertyzy dla MKiDN i środowiska mediów audiowizualnych. Wieloletnia praktyka w stosowaniu prawa autorskiego i praw pokrewnych. Wieloletnia praktyka w stosowania prawa w zakresie regulacji rynku i usług powszechnych, Organizatorka konferencji krajowych i międzynarodowych o tematyce bezpieczeństwa w działalności mediów i w cyberprzestrzeni.

Retencja danych.

W ostatnim czasie obserwujemy coraz większą skalę przetwarzania danych w sieci, co stwarza jednocześnie niebezpieczeństwo nadużyć i nieuprawnionej inwigilacji.  Do najczęstszych naruszeń dochodzi poprzez zastosowanie plików cookies, spammingu oraz danych eksploatacyjnych. Profilowanie i targetowanie stały się stałym elementem funkcjonowania jednostki w sieci. Jednak wymienione tu  działania stwarzają zagrażanie -  przede wszystkim dla zachowania prywatności osobistej. Pliki cookies zbierają dane na temat zainteresowań usługobiorcy, dzięki którym tworzone są profile osobowościowe, a następnie na ich podstawie wysyłany jest spam. Dane eksploatacyjne również pozwalają na śledzenie postępowania użytkowników, a nawet ich śledzenie, nie tylko w sieci, ale również w realnym świecie. Coraz częściej jednak profilowanie użytkowników sieci teleinformatycznych pozwala na podejmowanie działań prewencyjnych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego. Systemy niejawnej inwigilacji muszą zawierać gwarancje prawne (proceduralne) stosowane do kontroli działań właściwych służb. Procedury kontrolne muszą odpowiadać wartościom demokratycznego społeczeństwa tak wiernie, jak to możliwe, a w szczególności odpowiadać zasadzie rządów prawa. Ona zaś zakłada, że ingerencja ze strony organów władzy wykonawczej w prawa jednostki powinna być przedmiotem skutecznej kontroli. Kontrola ta powinna być prowadzona przynajmniej przez organy zewnętrzne wobec służb dokonujących czynności operacyjnych. Alternatywą wobec poddania czynności operacyjno-rozpoznawczych kontroli sądu może być poddanie tych czynności kontroli sprawowanej przez specjalny organ, którego usytuowanie i skład powinny zapewniać niezależność od władzy wykonawczej. Tylko wtedy zostanie zapewnione zobiektywizowanie wyników przeprowadzanych kontroli. Uprawnienia do niejawnego kontrolowania obywateli, które z jednej strony stanowią cechę państwa policyjnego, a które z drugiej strony są tolerowane na podstawie EKPC jedynie w takim zakresie, w jakim są konieczne do ochrony instytucji demokratycznych; stają się nowym instrumentem w przeciwdziałaniu atakom skierowanym przeciwko jednostkom, grupom społecznym, a nawet państwom, kiedy to celem przedmiotowej ingerencji jest w szczególności ochrona bezpieczeństwa publicznego i/lub ochrona porządku i zapobieganie przestępstwom. W konsekwencji pojawia się pytanie: czy środki przewidziane dla osiągnięcia wskazanego powyżej celu pozostają w każdym względzie w granicach tego, co konieczne w demokratycznym społeczeństwie.

    
  • english version
  • BIP
pdf

go-up
Kontakt

Eksperckie Centrum Szkolenia Cyberbezpieczeństwa
gen. S.Kaliskiego 2
00-908 Warszawa
tel. 261837990
fax. 261837983
ecsc@mon.gov.pl

    
  • english version
  • BIP
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Cookies.